Onze 5 tips om u te helpen de impact van de coronacrisis op uw bedrijf te minimaliseren
-
Hou uw online informatie up-to-date
In tijden van crisis informeren de klanten zich proactief over bedrijven.
Het is dus cruciaal om hen in één oogopslag alle informatie te geven die ze nodig hebben, zoals wijzigingen van de openingstijden, de beschikbaarheid van uw producten en dergelijke meer.
Daarom raden wij u aan om uw informatie op Google My Business en andere online platforms bij te werken. Het gaat bijvoorbeeld over openingstijden, beschrijvingen, een telefoonnummer of speciale hulplijnen, evenals informatie over afspraken, aanbiedingen en antwoorden op vragen van klanten (bijvoorbeeld Q&A). In vele gevallen is het ook een uitstekend idee om de FAQ’s op uw eigen website of op specifieke pagina’s van uw lokale zakelijke pagina’s te plaatsen.
-
Communiceren met uw klanten
Informeer uw klanten, via sociale netwerken of indien nodig via e-mail, over de manier waarop ze van uw diensten gebruik kunnen maken tijdens deze bijzondere periode. Zijn uw lokale winkels open? Zijn ze onderhevig aan beperkingen of wijzigingen? U kunt hen, indien beschikbaar, ook proactief opties aanbieden voor bestellingen en de bezorging ervan.
Klanten zullen u ook vragen stellen en kunnen daarvoor zelfs de online klantenbeoordelingen gebruiken. Blijf uw inkomende berichten op al uw kanalen volgen en help uw klanten.
-
Herbekijk uw marketingstrategie
Bijna alle bedrijven zullen nu hun bestaande marketingstrategieën moeten herzien als gevolg van de coronavirussituatie. Het kan bijvoorbeeld raadzaam zijn om meer te focussen op SEO of SEA om uw online business een boost te geven.
-
Betrek uw medewerkers
Telewerk bestaat al sinds lange tijd, maar heeft nog nooit de omvang van vandaag gehad. Er bestaan talloze tools (zoals Slack en Google Suite) die het thuiswerken makkelijker maken. Afhankelijk van de situatie zijn discussiegroepen als WhatsApp een goede manier om informatie uit te wisselen tussen medewerkers.
U kunt deze tools ook gebruiken om in contact te blijven met uw medewerkers, bijvoorbeeld door virtuele koffiepauzes te organiseren om informatie te blijven uitwisselen en de teamspirit te behouden!
-
Gebruik creatieve alternatieven
De noodzaak is de moeder van de vindingrijkheid. En sommige bedrijven zijn al begonnen met het testen van creatieve oplossingen om het hoofd te bieden aan de huidige uitdagingen. Organisatoren evolueren bijvoorbeeld naar virtuele evenementen, sommige winkels focussen op het verkopen van vouchers en velen schakelen over op thuisbezorging en op e-commerce.
Benut het potentieel van uw online directories en sociale netwerken bij het communiceren over nieuwigheden en wijzigingen. Uw klanten zullen dankbaar zijn dat ze de best mogelijke informatie krijgen.