Hoe schrijf ik een bericht op Facebook en Instagram?

websites • 11 mars 2022

Facebook

Als u een Facebook-bericht maakt, moet u uzelf de juiste vragen stellen om het maximale resultaat uit uw bericht te halen.

  • Bepaal uw doelgroep

    U schrijft geen bericht voor 16-35 jarigen op dezelfde manier als u een bericht schrijft voor een merk dat zich richt op 50+. Weet tot wie u zich richt om beter met hen te communiceren.

  • Wees kort en bondig

    U moet het doel van uw bericht of activiteit in een paar woorden kunnen uitleggen.


    Als u een Facebook-bericht maakt, zorg er dan voor dat die voldoet aan een van deze behoeften: vermaken, informeren, oplossen, onderwijzen.


    Als u bij het schrijven van uw bericht niet aan een van deze behoeften voldoet, doet u misschien iets verkeerd.

  • Breng uw boodschap duidelijk over

    Proeflees uw bericht, gebruik de juiste woorden om uw gemeenschap te bereiken en vermijd spelfouten en berichten in HOOFDLETTERS! Dit zou de indruk kunnen wekken dat u schreeuwt en een negatief beeld uitstralen.


    Aarzel niet om emoji's te gebruiken om belangrijke boodschappen te markeren en de aandacht van de lezers te trekken. Pas op dat u ze niet te veel gebruikt....

  • Betrek uw gemeenschap

    Creëer berichten die uw doelpubliek waarschijnlijk zullen interesseren, leuk vinden, van commentaar voorzien of delen. U moet uw gemeenschap betrekken om te interageren met uw berichten.

    • Geef uw mening en moedig uw volgers aan hun mening te geven;
    • Stel een vraag aan het eind van het bericht;
    • Vraag om hulp of tips over een bepaald onderwerp;
    • Vraag je fans om iemand te taggen;
    • Doe een peiling.
  • Illustreer uw bericht

    Voeg een relevante foto of video toe aan uw Facebook-bericht en trek de aandacht van uw volgers. Besteed aandacht aan de kwaliteit van uw afbeeldingen of video's.

Hoe maak je een bericht op Facebook?

Instagram

  • Bepaal uw doelgroep

    U schrijft geen bericht voor 16-35 jarigen op dezelfde manier als u een bericht schrijft voor een merk dat zich richt op 50+. Weet tot wie u zich richt om beter met hen te communiceren.

  • Deel kwaliteit

    Instagram is in de eerste plaats ontworpen om afbeeldingen en video's te delen. Het is dus heel belangrijk om inhoud van goede kwaliteit te plaatsen. Zorg ervoor dat u uw media vastlegt met kwaliteitsmateriaal en aarzel niet om de hulpmiddelen van Instagram te gebruiken om ze te verbeteren.

  • Wees kort en bondig

    U moet het doel van uw bericht of activiteit in een paar woorden kunnen uitleggen.


    Als u een Instagram-bericht maakt, zorg er dan voor dat die voldoet aan een van deze behoeften: vermaken, informeren, oplossen, onderwijzen.


    Als u bij het schrijven van uw bericht niet aan een van deze behoeften voldoet, doet u misschien iets verkeerd.

  • Breng uw boodschap duidelijk over

    Proeflees uw bericht, gebruik de juiste woorden om uw gemeenschap te bereiken en vermijd spelfouten en berichten in HOOFDLETTERS! Dit zou de indruk kunnen wekken dat u schreeuwt en een negatief beeld uitstralen.


    Aarzel niet om emoji's te gebruiken om belangrijke boodschappen te markeren en de aandacht van de lezers te trekken. Pas op dat u ze niet te veel gebruikt....

  • Betrek uw gemeenschap

    Creëer berichten die uw doelpubliek waarschijnlijk zullen interesseren, leuk vinden, van commentaar voorzien of delen. U moet uw gemeenschap betrekken om te interageren met uw berichten.

    • Geef uw mening en moedig uw volgers aan hun mening te geven;
    • Stel een vraag aan het eind van het bericht;
    • Vraag om hulp of tips over een bepaald onderwerp;
    • Vraag je fans om iemand te taggen;
    • Doe een peiling
  • Voeg hashtags toe

    Om ervoor te zorgen dat uw bericht een bredere gemeenschap bereikt, voegt u hashtags toe die betrekking hebben op uw bericht. Als u bijvoorbeeld een foto deelt van het strand waar u tijdens uw laatste vakantie hebt gewandeld, kun u de hashtags #vakantie #strand #beach #holiday #sun toevoegen. Wanneer mensen naar deze hashtags zoeken, is het heel goed mogelijk dat uw bericht verschijnt.


    Hier zijn enkele regels die u moet volgen bij het gebruik van hashtags:

    • Plaats ze lager in je tekst, zodat ze niet interfereren met het lezen van uw bericht of in de eerste reactie. Let erop dat u een koppelteken of een punt plaatst voor elke spatie tussen uw tekst en uw hashtags, want Instagram verwijdert automatisch lege tekstspaties.
    • Beperk u tot een tiental hashtags.
    • Varieer u hashtags bij elke post.
    • Onderzoek de trending topics van de dag en de hashtags van de dag of het onderwerp waar u over schrijft
Hoe deel je content op Instagram?