Hoe klantenloyaliteit op te bouwen

Alysson Brochard • 11 mars 2022

01.

Bied klantenvoordelen

Of het nu gaat om een korting of een gratis product, kleine gebaren vallen altijd in de smaak bij uw klanten en vergroten hun loyaliteit aan uw bedrijf.


Het kan dus interessant zijn om uw klanten promotiecodes aan te bieden in e-mails, of een klein geschenk dat verband houdt met uw activiteit tijdens de levering (bv.: een verwarmingsmonteur bood zijn klanten een sleutelhanger aan in de kleur van zijn bedrijf, en met een sleutel om de radiatoren te zuiveren).

02.

Blijf in contact met uw klanten

Om een klant loyaal aan u te laten zijn, moet hij u niet vergeten. Daarom is het zeer belangrijk om contact te houden met uw klanten, hetzij via e-mail, sms of post (afhankelijk van de contactgegevens waarover u beschikt). 


Tijdens deze contacten, kunt u : 

  • Hen informeren over uw nieuwe producten/diensten;
  • Hen uitnodigen op open dagen of andere evenementen die door uw bedrijf worden georganiseerd;
  • Hen informeren over promotionele aanbiedingen (zoals vermeld in punt 1);
  • Hen vragen wat zij van uw werk vonden via een tevredenheidsenquête.


Dit contact kan ook worden gelegd via social media.



03.

Wees actief op social media

Door actief te zijn op social media, betreedt u het privéleven van uw klanten. U bent voortdurend bij hen, en kunt hen op elk moment inlichten. Tijdens de lunch, tijdens een koffiepauze, tijdens een reclameblok in hun avondprogramma... uw klanten zullen op elk moment uw publicaties kunnen lezen, die in hun nieuwsfeed zullen verschijnen. 


Via Messenger, de chatbox van Facebook, kunnen ze ook op elk moment contact met u opnemen om informatie of een offerte te vragen. 


Aanwezigheid op social media geeft ook een indruk van nabijheid tot uw klanten. Zij weten dat zij gemakkelijk contact met u kunnen opnemen en dat zullen zij ook doen.

04.

Verbeter uzelf voortdurend

Zoals altijd staat de tevredenheid van de klant natuurlijk voorop. Het is gemakkelijk te begrijpen dat een tevreden klant zal terugkomen, terwijl een klant die ontevreden is over het resultaat dat niet zal doen. 


Het is echter belangrijk om voortdurend te streven naar verbetering, aangezien uw concurrenten dat ook doen. Door uw klanten de nieuwste technologie in uw sector aan te bieden en uw zwakke punten te verbeteren, zult u uw klanten ervan overtuigen niet naar uw concurrenten te gaan.

05.

Zorg voor loyaliteitsaanbiedingen

Uw klanten belonen zal er niet alleen voor zorgen dat ze bij u terug willen komen, maar het zal er ook voor zorgen dat ze over u praten met hun vrienden. 


In tegenstelling tot een geschenk bij een aankoop, kunt u met de getrouwheidskaart verschillende doelstellingen verwezenlijken: 

  • Dit type kaart werkt op verschillende aankopen. Het "dwingt" klanten bij u terug te komen om de beloning te krijgen. Daarom is het belangrijk iets aan te bieden dat groot genoeg is om uw klanten te doen deelnemen, en het aantal aankopen moet niet te hoog zijn om hen niet te ontmoedigen.
  • Bovendien kunt u met deze kaart nuttige gegevens over uw klanten verzamelen. Niet alleen kunt u uw klanten veel gerichter benaderen, maar u kunt ook gepersonaliseerde beloningen aanbieden op basis van de aankopen van uw klanten. Dit zal hun tevredenheid verhogen en hen nog een reden geven om terug te komen.