Hoe krijg ik inzicht in mijn Analytics account?

websites • 11 mars 2022

Toegang krijgen tot Google Analytics

Ga naar https://marketingplatform.google.com/intl/nl/about/analytics/ om in te loggen op uw Analytics account. Klik op “Inloggen bij Analytics” (rechtsboven) en kies voor “Analytics”.


Gebruik uw Google gegevens om in te loggen.

Waarom is Google Analytics handig?

Google Analytics geeft u toegang tot essentiële informatie over uw gebruikers waar u veel aan zult hebben. 


U zult weten wanneer, wie, waar en hoe uw website wordt geraadpleegd, waardoor u uw klanten beter kunt bereiken en uw website, uw activiteiten en uw digitale marketing optimaal kunt aanpassen.

  • Wat woordenschat

    Hier zijn enkele woordenschatwoorden die u zullen helpen om de informatie in Google Analytics beter te begrijpen.

    • Gebruiker: de bezoeker van uw website.
    • Sessie: Een sessie staat gelijk aan een bezoek van een gebruiker aan uw website.
    • Trefwoord: Een trefwoord is een woord of een groep woorden die worden gebruikt om te zoeken naar een activiteit of onderwerp in een zoekbrowser. 
    • Bouncepercentage: Het bouncepercentage geeft het percentage klanten aan die uw website hebben verlaten nadat ze een pagina van uw website hebben bezocht zonder verdere actie te ondernemen. Bijvoorbeeld: De bezoeker komt op uw homepage en sluit de pagina onmiddellijk.
    • Conversie: Er is sprake van een conversie wanneer uw bezoeker een actie heeft ondernomen op uw website of als gevolg van een bezoek aan uw website. Bijvoorbeeld: een abonnement op uw nieuwsbrief, een telefoontje, een verzoek om informatie per e-mail, een afspraak of een aankoop. Kortom, de gebruiker wordt een potentiële klant of zelfs een klant.
    • Acquisitie: Hoe de bezoeker op uw website is gekomen.
    • Gedrag: Zoals de naam al zegt, is dit het gedrag van uw gebruiker op uw website. De pagina's die ze bekeken, de tijd die ze op uw site doorbrachten, het bouncepercentage, enz...

Uw Google Analytics bladeren

Een kleine hint: Door met de muis over de verschillende informatie in Google Analytics te gaan, krijgt u een uitleg over de waarde of de betekenis ervan. Wanneer u op een gegeven klikt, wordt u meestal doorverwezen naar een meer volledige tabel of grafiek van die informatie.

De homepage van Google Analytics geeft u een overzicht van de verzamelde gegevens op uw website. Hier kunt u onder meer het aantal bezoekers zien, het aantal bezoekers dat zich momenteel op uw site bevindt, waar ze op uw site zijn aangekomen, uit welk land ze komen, hoeveel bezoeken u per tijdslot hebt gehad, welke pagina's uw gebruikers bezoeken, de apparaten die worden gebruikt om uw site te bekijken, enz.


Deze gegevens kunnen meer in detail worden bekeken in de verschillende tabbladen van de sectie rapporten. We gaan ze hieronder bespreken.

Temps réel (que se passe sur votre site actuellement)


Vue d’ensemble :

Cet onglet vous indique le nombre de visiteurs présents en temps réel sur votre site internet. Vous pourrez savoir quelles pages sont consultées et combien de fois l’ont-elles été, quel support ils utilisent, de quelle région ils proviennent, comment sont-ils arrivés sur votre site et les mots clefs qu’ils ont utilisés.


Ces données peuvent être consultées plus en détail dans les différents onglets de la section temps réel.




Audience (qui visite votre site)


Vue d’ensemble :

Graphique et données vous informant du nombre de visiteurs (utilisateurs), nouveaux utilisateurs, nombre de sessions, le nombre de sessions par utilisateur, le nombre de pages vues, le nombre de pages vues par session (Pages/session), la durée moyenne des sessions et le taux de rebond.

 Vous retrouverez également un aperçu du nombre d’utilisateurs par langue, pays, ville, navigateur, système d’exploitation et fournisseur de services.


Ces données peuvent être consultées plus en détail dans les différents onglets de la section audience.




Acquisition (comment les visiteurs sont-ils arrivés sur votre site)


Vue d’ensemble :

Sur la vue d’ensemble de l’onglet acquisition, vous retrouverez des informations importantes à propos des canaux utilisés par vos utilisateurs pour se rendre sur votre site internet. Graphiques, pourcentages, tout y est.


Les différents canaux :

  • Organic search : Visite provenant des résultats naturels de Google issus des moteurs de recherche. 
  • Paid Search : Annonces Google payantes. (Campagne SEA)
  • Affiliates : Liens présents sur d’autres sites internet redirigeant vers le vôtre.
  • Social : Trafic provenant des réseaux sociaux.
  • Email : Visites provenant d’une newsletter.
  • Display : Trafic généré par les campagnes Google Display.
  • Direct : Lorsque le client tape directement l’URL de votre site internet.

Ces données peuvent être consultées plus en détail dans les différents onglets de la section acquisition.




Comportement (que font les visiteurs sur votre site)


Vue d’ensemble :

Cette page vous indique les données globales du comportement des utilisateurs de votre site internet. Combien de pages ont été vues, les vues uniques, le temps moyen passé sur une page, le taux de rebond, le taux de sortie de votre site internet sur une page et le pourcentage de visiteurs par page.


Ces données peuvent être consultées plus en détail dans les différents onglets de la section comportement.




Real time (wat gebeurt er op dit moment op uw site)


Overzicht:

Dit tabblad laat u zien hoeveel bezoekers er op dit moment op uw website zijn. U zult kunnen zien welke pagina's worden bekeken en hoe vaak, welke media ze gebruiken, uit welke regio ze komen, hoe ze op uw site terecht zijn gekomen en welke trefwoorden ze hebben gebruikt.


Deze gegevens kunnen meer in detail worden bekeken in de verschillende tabbladen van het real time gedeelte.


Doelgroep (wie bezoekt uw site)


Overzicht:

Grafieken en gegevens die u informeren over het aantal bezoekers (gebruikers), nieuwe gebruikers, aantal sessies, aantal sessies per gebruiker, aantal bekeken pagina's, aantal bekeken pagina's per sessie (Pagina's/sessie), gemiddelde sessieduur en bouncepercentage.

 U vindt er ook een overzicht van het aantal gebruikers per taal, land, stad, browser, besturingssysteem en serviceprovider.


Deze gegevens kunnen in meer detail worden bekeken in de verschillende tabbladen van de publiekssectie.



Acquisitie (hoe bezoekers op uw site terechtkwamen)


Overzicht:

In het overzicht van het tabblad acquisitie vindt u belangrijke informatie over de kanalen die uw gebruikers gebruiken om op uw website te komen. Grafieken, percentages, alles is er.


De verschillende kanalen:

  • Organisch zoeken: bezoeken uit de natuurlijke zoekmachineresultaten van Google. 
  • Betaald zoeken: betaalde advertenties van Google. (SEA campagne)
  • Filialen: Links op andere websites die doorverwijzen naar uw website.
  • Sociaal: verkeer van sociale netwerken.
  • E-mail: Bezoeken van een nieuwsbrief.
  • Display: Verkeer gegenereerd door Google Display-campagnes.
  • Direct: Wanneer de klant de URL van uw website rechtstreeks intypt.

Deze gegevens kunnen in meer detail worden bekeken in de verschillende tabbladen van het onderdeel acquisitie.


Gedrag (wat bezoekers op uw site doen)


Overzicht:

Deze pagina toont u de algemene gegevens over het gedrag van de gebruikers van uw website. Hoeveel pagina's werden bekeken, unieke weergaven, gemiddelde tijd doorgebracht op een pagina, bouncepercentage, uitstappercentage van uw website op een pagina en percentage bezoekers per pagina.


Deze gegevens kunnen meer gedetailleerd worden bekeken in de verschillende tabbladen van het onderdeel gedrag.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons team of de Google Analytics-ondersteuning bezoeken.