Hoe gebruik ik hashtags op Facebook en Instagram?
Hashtags op Facebook
Sinds 2013 is het mogelijk om hashtags aan Facebookberichten toe te voegen. De hashtag dient om een thema aan de publicatie te geven. Het wordt gewoonlijk aan het eind van de publicatie ingevoegd, en is als volgt opgebouwd:
Zet gewoon een hash (#) gevolgd door een woord (het thema van het bericht). Een schoenenwinkel voegt bijvoorbeeld #laarzen toe aan het einde van een bericht om een nieuwe aanwinst van laarzen te promoten.
Door op de hashtag te klikken, of ernaar te zoeken in de zoekbalk van Facebook, krijgt u toegang tot alle berichten die in de "openbare" modus met de hashtag zijn gedeeld.
Positieve punten
- Mensen die zoeken naar het onderwerp zullen meer geïnteresseerd zijn in uw publicatie. U kunt dus nieuwe klanten bereiken die niet tot uw abonnees behoren.
Negatieve punten:
- Facebook hashtags zijn minder effectief dan op Instagram en Twitter;
- Overmatig gebruik wordt door Facebook als spam beschouwd.
Regels voor het gebruik van hashtags op Facebook
- Gebruik één of maximaal twee hashtags per publicatie
- Gebruik alleen letters en cijfers, geen speciale tekens (#WK2022 en niet #WK2022!)
- Voeg de hashtags altijd toe aan het einde van uw bericht
- Kies hashtags die gerelateerd zijn aan uw post
- Kies hashtags die niet te lang zijn en makkelijk te onthouden
Hashtags op Instagram
Het gebruik van hashtags op Instagram is efficiënter dan op Facebook, omdat ze altijd al deel hebben uitgemaakt van de manier waarop het platform werkt.
Op Instagram is het mogelijk om zich te abonneren op hashtags wanneer het onderwerp u interesseert. Door er een toe te voegen aan uw berichten, zal iedereen die zich abonneert op die hashtag, uw foto in hun nieuwsfeed zien.
Het doel is dat mensen die uw foto's zien, geïnteresseerd zullen zijn in de inhoud ervan. Gebruik dus hashtags die overeenkomen met de foto die u post. U zult een beter rendement krijgen.
Als u een post maakt, begin dan altijd met een vrij brede hashtag. Instagram zal dan extra hashtags voorstellen die voor u interessant kunnen zijn.
Regels voor het gebruik van hashtags op Instagram
- In tegenstelling tot Facebook is er geen limiet aan het aantal hashtags dat u in een bericht kunt zetten. Hoewel het over het algemeen aan te raden is er ongeveer 6 te zetten, verbiedt niets u om 10 te zetten.
- Gebruik geen hashtags die geen verband houden met de inhoud van uw publicatie zoals #followme, #likeforlike, etc. Dit zijn meestal hashtags die door spammers worden gebruikt.
- Voeg altijd hashtags toe aan het einde van uw bericht
- Kies hashtags die gerelateerd zijn aan uw post
- Kies hashtags die niet te lang zijn.