Wat zijn de verschillen tussen SEO et SEA?
De prijs
Het verschil dat als eerste naar voren komt wanneer men het over SEO en SEA heeft, is de prijs. In feite komt SEO overeen met de natuurlijke referencering van uw site. Het is dus de positie die uw site inneemt dankzij het werk dat eraan is besteed, de inhoud ervan, enz.
SEA verwijst naar betaalde verwijzingen in Google. Om dit te doen, moet u zoekwoorden kopen die uw site zullen weergeven wanneer er in Google naar wordt gezocht. De prijs hangt vooral af van de concurrentie voor dat trefwoord. Meer specifieke trefwoorden worden daarom aanbevolen (bv. "bruine schoenen voor heren" zal minder kosten dan "schoenen").
De snelheid
Betaald zoeken heeft een onmiddellijk effect. Wanneer u de campagne start, verschijnt de advertentie binnen een dag, en wanneer u deze stopt, verdwijnt uw advertentie ook.
Wat SEO betreft, is het een werk van lange duur. Wanneer uw site online wordt gezet, moet u eerst wachten tot hij door Google wordt geïndexeerd in de zoekresultaten. Vervolgens moet u enkele weken wachten om de eerste resultaten van het SEO-werk te zien.
De positionering
De resultaten van SEA worden bovenaan de Google-pagina's geplaatst, soms aan de zijkant wanneer de zoekopdracht op een computer wordt uitgevoerd, en ook onderaan de eerste pagina, altijd met de term "advertentie" gemarkeerd.
SEO resultaten worden onder de SEA resultaten getoond, en op alle andere pagina’s van het zoekresultaat.

De doelgroep
Met de parameters van een SEA-campagne kunt u de reikwijdte ervan beperken. Het kan worden opgezet voor een specifiek geografisch gebied, of voor internetgebruikers met specifieke interesses.
Maar iedereen kan uw site vinden dankzij SEO. Natuurlijk zal de positie van uw site in de zoekresultaten veranderen afhankelijk van de taal, de locatie van de gebruiker, enz.
Dit zijn de belangrijkste punten die u zullen helpen het verschil tussen SEO en SEA te begrijpen.
Het is ook belangrijk te begrijpen dat een combinatie van de twee u in staat zal stellen een beter rendement op uw site te behalen. Het verkeer dat door SEA wordt gegenereerd, zal immers de SEO van uw site verbeteren. Bovendien kan een SEA-campagne ook periodiek worden uitgevoerd tijdens belangrijke evenementen in uw sector (bijvoorbeeld: moederdag voor bloemisten).
Bent u geïnteresseerd in een SEA-campagne? Neem nu contact met ons op.