Hoe schrijf ik teksten voor mijn bedrijf?
01.
Maak geen reclame
Uw website is er om uzelf en uw producten/diensten voor te stellen. Schrijf uw teksten niet alsof het een flyer is door steeds uw gegevens te herhalen. Het doel van uw teksten is om aan potentiële klanten te laten zien dat u heeft wat ze nodig hebben.
Een goede tekst laat de klant zien hoe u in zijn behoeften kunt voorzien. Geef specifiek aan hoe uw bedrijf en de producten/diensten die u aanbiedt het verwachte resultaat zullen opleveren.
02.
Personaliseer uw bericht
Aarzel niet om over uw bedrijf en uw team te praten. Gepersonaliseerde teksten leveren over het algemeen meer op dan teksten die te algemeen zijn.
03.
Schrijf in een trechter vorm
Een site wordt nooit erg lang bezocht. De meeste bezoekers scannen het snel en gaan dan verder. Daarom moet de belangrijkste informatie zichtbaar zijn in de titels of aan het begin van de tekst. Deze tip is ook uitstekend voor de SEO van uw site.
Pas op, het feit dat internetgebruikers niet lang op een pagina blijven, betekent niet dat het voldoende is om er koppen op te plaatsen. Sommige mensen zijn ook op zoek naar meer precieze informatie. Dit is waar de trechtertechniek voor is. Het begint met de belangrijkste informatie en gaat dan meer en meer in detail.
04.
Denk aan de 5 W’s en 2 H’s
De 5W's en de 2H's zijn de vragen die u in gedachten moet houden om u te helpen bij het schrijven. Dit is omdat dit de belangrijkste informatie is waarnaar internetgebruikers op zoek zijn. Als uw teksten al deze informatie bevatten, is het perfect!
- Wie?
- Wat?
- Wanneer?
- Waar?
- Waarom?
- Hoe?
- Hoeveel?
05.
Moedig klikken aan
Denk naast de 5W's en 2H's ook aan het einddoel van uw teksten. Waar wilt u de gebruiker mee naar toe nemen? Wat moeten zij doen na het lezen van de tekst?
Moeten ze een document downloaden, naar een specifieke pagina gaan, of foto's bekijken?
De gemakkelijkste manier om de klant te laten doen wat u wilt, is het hem te vertellen. U kunt de tekst bijvoorbeeld afsluiten met "Neem contact met ons op om een afspraak te maken", of "Download onze brochure hieronder".
Op die manier zal de gebruiker, door een actie op uw site te ondernemen, minder geneigd zijn naar de site van een concurrent te gaan.
06.
Maak het makkelijk te lezen
- Schrijf je teksten in korte alinea's van niet meer dan 5-6 regels;
- Schrijf zinnen van minder dan 20 woorden. Om de tekst dynamischer te maken, varieert u de lengte van de zinnen;
- Gebruik opsommingstekens en/of genummerde lijsten om de tekst op te breken en de informatie gemakkelijk terug te vinden te maken;
- Maak belangrijke elementen dik en/of groter om ze op te laten opvallen;
- Als teksten lang zijn, kunt u overwegen om subkoppen toe te voegen
07.
Gebruik een beknopte en duidelijke stijl
Vergeet niet tot wie u u richt. Internetgebruikers zijn geen professionals in uw sector. Zorg er dus voor dat u eenvoudige woorden gebruikt en geen vakjargon dat hen in verwarring kan brengen.
08.
Verbeter het SEO
Het schrijven van uw teksten is het eerste SEO-werk dat u voor uw site zult doen.
U moet trefwoorden kiezen die relevant zijn voor uw bedrijf en uw activiteit. Op die manier zal uw site opvallen wanneer mensen ze in de zoekbalk intypen.
Elke pagina moet overeenstemmen met een thema, en dus met bepaalde sleutelwoorden. Zet niet al uw zoekwoorden op elke pagina. Voor Google is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Als u overdrijft, riskeert u een sanctie.
09.
Corrigeer uw teksten
Uw website zal het eerste contactpunt zijn tussen u en uw klanten, dus dit is uw kans om een zeer goede eerste indruk te maken.
Laat spelfouten het beeld dat uw klanten van u hebben niet bederven! Er bestaan veel hulpmiddelen om de spelling van uw teksten te corrigeren. Het is ook nuttig om uw teksten te laten nalezen door uw omgeving. Zij kunnen niet alleen spelfouten opsporen, maar u ook advies geven over de begrijpelijkheid van uw teksten en uw zinswendingen. Wat duidelijk is voor u, is niet noodzakelijk duidelijk voor anderen.