Hoe bepaalt Google de lokale ranking?

websites • 27 avril 2022

Lokale zoekresultaten zijn hoofdzakelijk gebaseerd op de relevantie, de afstand en de bekendheid. Deze factoren zijn gerelateerd aan het helpen zoeken naar de beste match voor een zoekopdracht.

De algoritmes van Google kunnen bijvoorbeeld besluiten dat een vestiging die verder weg ligt van de locatie waar iemand zich bevindt, minder kans heeft om te bieden wat iemand zoekt dan een vestiging die dichterbij ligt, en deze daarom minder hoog rangschikken in de lokale resultaten. Hieronder worden de drie belangrijkste factoren toegelicht.

Relevantie

De relevantie verwijst naar de manier waarop een lokale aanbieding overeenkomt met de zoekopdracht van de gebruiker. Het is daarom belangrijk om de gegevens van de zakelijke pagina volledig en gedetailleerd toe te voegen aan het record. Dit zal Google helpen om de branche beter te begrijpen en het aanbod af te stemmen op de relevante zoekopdrachten.

Afstand

Hoe ver ligt elk potentieel zoekresultaat af van de locatie die in de zoekopdracht wordt gebruikt? Als een gebruiker geen locatie opgeeft in zijn zoekopdracht berekent Google de afstand op basis van wat er bekend is over de omgeving van de gebruiker. Het gaat hier om een element waar de eigenaar van een zakelijke pagina geen invloed op kan uitoefenen.

Bekendheid

De bekendheid verwijst naar de reputatie van de onderneming. Bepaalde plaatsen zijn bekender in het werkelijke leven en de zoekresultaten proberen dit weer te geven in de lokale ranking. Zo hebben bijvoorbeeld beroemde musea, gerenommeerde hotels of bekende merkenwinkels een grotere kans om hoger te scoren bij lokale zoekresultaten.

De bekendheid hangt eveneens af van de bedrijfsinformatie waarover Google beschikt, zoals links, artikelen en directories op het internet. Het aantal reviews en de beoordelingen in Google tellen ook mee in het klassement van de lokale zoekopdrachten. Dit betekent dat hoe meer beoordelingen er zijn en hoe positiever die beoordelingen zijn, hoe hoger de lokale ranking van een bedrijf zal zijn. Dit maakt het beheren van klantbeoordelingen uiterst belangrijk. De positie in de zoekresultaten is eveneens een factor, waardoor SEO-gebruik ook invloed heeft op de lokale ranking. Het is niet mogelijk om te betalen voor een betere lokale ranking in Google.

Zal het werken met uw platform de ranking van mijn website beïnvloeden?

Het werken met ons platform verbetert de lokale zoekresultaten (de weergave van het aanbod in het lokale pakket en op Google Maps), door het mogelijk te maken om belangrijke informatie aan uw records toe te voegen. Zo worden ze relevant voor de gebruiker.


De samenhang van de contactgegevens (Naam, Adres en Telefoonnummer) is voor Google een aanwijzing dat het bedrijf bestaat en verhoogt de bekendheid. De aanwezigheid kan worden verhoogd dankzij interacties met de gebruikers, bijvoorbeeld door te reageren op klantrecensies.



Naast de invloed die de nabijheid tot de locatie van de zoekopdracht heeft, laat ook dit toe om hoger vermeld te worden in de lokale zoekresultaten. Het gaat echter om een afzonderlijk ecosysteem en wij kunnen de directe invloed op de organische ranking van uw website niet bewijzen.