De Google My Business-pagina gebruiken

websites • 27 avril 2022

Wat is Google My Business? 

Google My Business is een gratis tool ontwikkeld door Google, bedoeld voor professionals. De tool maakt het mogelijk om de zichtbaarheid van een onderneming in de zoekmachine te verhogen. Het biedt ook de gelegenheid om een online merkimago te creëren.


GMB vervangt sinds 2021 Google + Local en is toegankelijk via de computer, de tablet, Android of iPhone.

Waartoe dient uw Google My Business-record?

Het laat u toe om informatie over uw lokaal bedrijf, weergegeven in de productlijst van Google (zoals bijvoorbeeld in Google Maps en Google Search), te beheren.


Als uw bedrijf klanten op een bepaald adres ontvangt of een specifieke regio bedient, dan kan uw record de gebruikers helpen om u te vinden. Geverifieerde ondernemingen op Google worden tot wel twee keer zo betrouwbaar gevonden.

Het laat u (naast de bovengenoemde redenen) toe om:

  • De zichtbaarheid van uw onderneming in de resultaten te verhogen.
  • De geschiedenis van uw onderneming te promoten.
  • Uw locatie door te geven op Google Maps.
  • Rechtstreeks te communiceren met uw klanten.
  • Alle nuttige informatie te raadplegen (openingsuren, postadres, producten of diensten die u commercialiseert …).
  • Uw online aanwezigheid te analyseren en te ontwikkelen dankzij de verstrekte statistieken.

Het Google My Business-record laat u toe om:

1. De juistheid van de online weergegeven informatie (mail, adres, telefoon, website, openingsuren ...) over uw zakelijke pagina te garanderen.

2. Interacties met uw klanten aan te gaan: de klanten kunnen foto’s en recensies betreffende uw onderneming publiceren.

3. Nieuwe klanten aan te trekken: verbeter uw zichtbaarheid, leid klanten naar uw website.

4. Uw lokale ranking te verbeteren.

5. Enkele basisstatistieken te bekijken betreffende uw pagina.

Hoe werkt Google My Business? 

Om Google My Business te gebruiken, moet u een Google-account hebben (lees ons artikel over hoe een Google My Business-pagina maken als u er nog geen heeft).


Google My Business is een zeer gebruiksvriendelijke interface. We geven u nog enkele tips om uw pagina het beste te laten functioneren!

  • Tip 1: Gebruik het dashboard

    Het dashboard bevindt zich linksboven op uw pagina: het vertegenwoordigt het hoofdmenu van uw pagina. Het bestaat uit achttien tabbladen met alle services die door Google My Business worden geleverd. Men vindt er bijvoorbeeld het tabblad "beoordelingen", waarmee u toegang krijgt tot alle beoordelingen die door uw klanten in uw record zijn achtergelaten. Met het tabblad "services" detailleert u alle door u geleverde diensten en in het tabblad "statistieken" kunt u dan weer de cijfertjes van uw pagina analyseren (wij vertellen u hierover later meer in dit artikel). Er resteren u dus nog vijftien tabbladen om te ontdekken!

  • Tip 2: Reageer op klantrecensies

    Zowel in fysieke units als op het web zijn klantrecensies zeer belangrijk. Tegenwoordig baseren klanten zich voor het grootste deel op de meningen die door andere klanten zijn achtergelaten. Volgens een studie van het IFOP raadpleegt meer dan tachtig procent van de consumenten klantenbeoordelingen voordat ze een product of service aankopen.

    Google My Business geeft u de mogelijkheid om rechtstreeks met uw klanten te communiceren en hen eventueel van een antwoord te voorzien. Wij adviseren u om:


    • Een professionele maar warme toon te gebruiken.

    • Beleefd en hoffelijk te blijven.

    • De klanten te bedanken voor hun mening.

    De recensies zijn ook zeer belangrijk voor uw onderneming, omdat ze – als ze positief zijn – u gratis publiciteit, een betere zichtbaarheid en bijgevolg een omzetstijging bieden.


  • Tip 3: Publiceer berichten

    Om berichten te publiceren, gaat u naar het tabblad "Berichten" (een functie die bestaat sinds 2017) dat zich in het hoofdmenu links bovenaan uw scherm bevindt.

    Bij het aanmaken van een bericht heeft u de keuze uit vijf categorieën:


    • Info COVID-19

    • Voeg een aanbieding toe

    • Voeg een nieuwigheid toe 

    • Voeg een evenement toe

    • Voeg een product toe

    Een bericht op GMB moet minstens 300 karakters lang zijn en moet een zogeheten "Call to Action"-knop bevatten, zoals bijvoorbeeld "meer weten", "reserveren" of "online bestellen".

  • Tip 4: Gebruik de statistieken in uw voordeel

    Om dit te doen, moet u naar het tabblad "statistieken" gaan dat zich in het hoofdmenu linksonder uw pagina bevindt.

    Google My Business geeft u onmiddellijk toegang tot negen statistieken, namelijk:


    • Zoekmodus voor uw zakelijke pagina (direct zoeken, indirect zoeken en merk zoeken)

    • Ingevoerde zoekopdrachten om uw bedrijf te vinden (de meest ingevoerde zoekopdrachten voor uw bedrijf door unieke gebruikers)

    • Waar zien uw klanten uw zakelijke pagina? (Google-services gebruikt door internetgebruikers om uw zakelijke pagina te vinden)

    • Acties van de klanten (de meest voorkomende acties op uw record)

    • Routeverzoeken (de geografische gebieden van waaruit klanten een routebeschrijving naar uw vestiging opvragen)

    • Telefoongesprekken (aantal oproepen van klanten naar uw bedrijf en de duur ervan)

    • Drukke uren (van uw zakelijke pagina)

    • Bekijken van foto’s (aantal keer dat internetgebruikers uw foto’s bekijken in vergelijking met andere bedrijven)

    • Aantal foto’s (in vergelijking met andere zakelijke pagina’s)


    Deze statistieken staan u toe om te ontdekken wie uw klanten zijn, een band met hen te creëren en rechtstreeks met hen te communiceren. Ze stellen u in staat om uw zichtbaarheid te verhogen door uw online aanwezigheid te analyseren en te ontwikkelen.